TIGed

Switch headers Switch to TIGweb.org

Are you an TIG Member?
Click here to switch to TIGweb.org

Home Community Discussion BoardsBulletin BoardOff TopicVirkelig komme til at kende dine karakterer

« BACK TO FORUM

Discussion Boards Guidelines Discussion Board Guidelines
FAQ

Author

Poster Rank: Tongue-tied
User is Offline

Country: United States
Province/State: Missouri
City: Netherlands
Virkelig komme til at kende dine karakterer
May 28, 2014

Lisa Shearin Group Bestselling Author

For mig, at ramme en snag i en bog som regel sker det sådan her: Jeg skriver, alt går godt, jeg er i zonen og ordene flyder. Så jeg gå videre til den næste scene eller kapitel og jeg ramte en mur. Skrivning bremser til en ad gangen eller stopper død i sit spor, og mine karakterer nægter at samarbejde. Og den eneste ting, tvangsfodring ord i munden igangværende hen til blive mig er mere kørt ned.

Oftest er problemet at jeg ikke føler sig trygge med scenen, og hvis ikke jeg er komfortable, mine karakterer ikke er behageligt. Alle dette ubehag kan koges til en af to ting – jeg skriver den forkerte scene for det forkerte tidspunkt i bogen, eller scenen ikke hører hjemme i bogen. Periode.

Men hvad nu hvis jeg ved det er den rigtige scene på det rigtige tidspunkt og ordene stadig ikke flyder? Når jeg er i zonen, er det ligesom jeg er aflytning på mine karakterer og skrive, hvad de siger så hurtigt jeg kan. Det er ligesom en "runner's high" for forfattere. For at komme ind i zonen, jeg har at gøre to ting: hold kæft og lyt.

Jeg er lidt af en kontrol freak og der styrer siver ind på den side eller raster. Lytter virker som sådan en simpel ting, men det er ikke let at gøre. Forfattere på en deadline ønsker at styre retningen deres bog tager, det tempo, hvormed det er skrevet, og den tidsplan, det bør holde sig til. Jeg er på min fjerde bog og det er lige nu begyndt at synke gennem min tykke kraniet, jeg har virkelig ikke meget, hvis nogen, kontrol over disse ting, og jeg vil aldrig. En bog er et kreativt værk, og kreativitet nægter at punch et ur.

Den eneste måde jeg kan få ordene flyder igen er til at sidde stille og roligt og helt fordybe mig i scenen. Jeg har været sammen med mine tegn lang tid og jeg kender dem godt. Men ligesom familie og venner, mine karakterer vil lejlighedsvis smide mig en kurve bolden. Som rigtige mennesker, karakterer vokser og ændres. Jeg lære mere om dem med hver bog. Deres personligheder, fysiske manerer og den måde de taler og reagere i en given situation ændrer sig over tid.

Nøglen til god skriftligt er at få at vide din tegn lige så godt som du kender de rigtige mennesker i dit liv. Jeg bør nok sige "kød og blod" mennesker, fordi som de fleste forfattere vil fortælle dig, deres figurer er som rigtige mennesker til dem.

Du ved, hvad din mand/kone/betydelig andre/bedste ven ville sige eller gøre i en given situation, fordi du kender dem så godt. Men nogle gange de vil overraske dig og gøre noget helt anderledes og uventet. Det er, hvad holder liv interessant. Og når det samme sker med dit tegn, og du fange det i din bog, det er hvad der vil holde dine læsere at vende siderne.

back to top  |   link to this post
Member Profile tiffflythe17 PROFILE TIG Messenger TIG MESSENGER
kubacar

Poster Rank: Tongue-tied
User is Offline

Country: Poland
Province/State: Mazowieckie
City: Warszawa
Re: Virkelig komme til at kende dine karakterer
Jan 19, 2017

supersmilehttp://pozyczkolot.pl/freezl/

back to top  |   link to this post
Member Profile kubacar PROFILE TIG Messenger TIG MESSENGER
Display posts from:

« BACK TO FORUM

Forum Jump:

All times are GMT-05:00

» Check that you are logged in!

You cannot create new threads in this forum
You cannot post replies in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot edit/delete your posts in this forum
Administrators: angiex, anuriandima84, BeeWall, Fatimamirza09, Liamjod, Quincy-348, shamricardo, smensah
Moderators: danieln25, darhcik, janepe