TIGed

Switch headers Switch to TIGweb.org

Are you an TIG Member?
Click here to switch to TIGweb.org

Home Community Discussion BoardsBulletin BoardOff TopicThe Shearin Group Lisa National Bestselling Author: At forblive tro mod din stemme, især hvis det er anderledes

« BACK TO FORUM

Discussion Boards Guidelines Discussion Board Guidelines
FAQ

Author

Poster Rank: Tongue-tied
User is Offline

Country: United States
Province/State: Washington
City: Seattle
The Shearin Group Lisa National Bestselling Author: At forblive tro mod din stemme, især hvis det er anderledes
May 22, 2014

Find din stemme. Disse tre små ord rang lige deroppe med "Læse, læse, læse" og "Ikke at opgive" som råd oftest givet til newbie forfattere.

At finde din stemme er ikke den hårde del; det opholder sig tro mod din stemme, når du har fundet det, at tro, at det er godt nok til at blive offentliggjort. Vi forfattere er store på selvtillid. Denne selvtillid starter i forfatter vugge, når vi først starter ud. Chancerne er, hvis du er en forfatter, du har altid vidst, dybt ned, du ønskede at være en. Men når du læser en bestemt bog eller serie af en bestemt forfatter, du vidste, du var nødt til at være en.

Thats hvordan det skete for mig.

Jeg læste Mary Stewart Merlin romaner og jeg vidste, jeg ønskede at gøre. Jeg ønskede at skrive som hende. Gæt hvad? Der var ingen måde i et varmt sted, at jeg skulle skrive som Mary Stewart. Hvorfor? Fordi ikke jeg er Mary Stewart. Men da jeg først fik skriftligt bug, hun var mit ideal om hvordan en stor forfatter skal skrive. Helt fantastisk prosa. Og hvis jeg ikke kunne skrive som hende, så jeg havde være aldrig en stor forfatter eller endda en god en. Jeg forsøgte at skrive som hende, og derefter som flere andre forfattere, hvis arbejde jeg faldt i kærlighed med årenes — tre manuskripter værd at forsøge. Disse bøger er i mit kontor skab nu, aldrig at se dagens lys. Hvorfor? De var ikke mig; Det var ikke min stemme. Som et resultat, lå ordene bare der på siden. Det var mig forsøger at være en person, jeg var ikke.

Jeg skriver kvasi traditionelle fantasy. Jeg siger "uægte", fordi min tegn bruge moderne tale. Ja, de bærer dubletter og kæmpe med knive (og bomber og spande og whisky flasker), men for det meste, de taler ligesom os. Jeg har hørt mine bøger, kaldet The Lord of the Rings opfylder The Sopranos. Absolut ikke ligesom Mary Stewart, eller nogen af de andre forfattere, hvis arbejde jeg beundrer. Det er ligesom mig. Jeg gør ikke fancy taler og frodige beskrivelser. Jeg kan ikke gøre det; og nu vil jeg ikke til. Jeg skriver som min heltinde Raine Benares taler — straight-shooting, plain-talt, snarky med en tør og snoede sans for humor.

Det er min stemme. Og at stemme var hvad solgt min serie, først til min agent, og derefter til min forlægger. De tilbød repræsentation og købte mine bøger, fordi de var forskellige.

Så hvis din stemme er forskelligt fra noget derude, ikke forsøge at ændre den. Du er unik, og så er din stemme. Favne det og køre med den.

At være anderledes kan betyde, at blive offentliggjort.

Kilde:
http://www.lisashearin.com/2013/09/24/stay-true-to-your-voice-especially-if-its-differe nt

Læs mere:
http://www.scribd.com/lisashearingroup
http://www.goodreads.com/group/show/134872-lisa-shearin-group-bestselling-author

back to top  |   link to this post
Member Profile mickilazo89 PROFILE TIG Messenger TIG MESSENGER
Display posts from:

« BACK TO FORUM

Forum Jump:

All times are GMT-05:00

» Check that you are logged in!

You cannot create new threads in this forum
You cannot post replies in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot edit/delete your posts in this forum
Administrators: angiex, anuriandima84, BeeWall, Fatimamirza09, Liamjod, Quincy-348, shamricardo, smensah
Moderators: danieln25, darhcik, janepe